martes, 24 de julio de 2007

Héroes drogados

Partía en muchas quinielas como el más firme aspirante para llevarse la vigente edición del Tour de Francia. Su victoria en la última Vuelta a España, sumada a la falta de un claro favorito, daban a Alexander Vinokourov grandes posibilidades de llegar de amarillo a París. Lamentablemente, eso no va a ser posible. Hoy martes, la organización del Tour ha revelado que el ciclista kazajo ha dado positivo en un control antidoping por transfusión sanguínea homóloga, es decir, recibió sangre de alguien con su mismo tipo sanguíneo. Esta trampa pasó siempre desapercibida hasta los Juegos Olímpicos de Atenas de 2006, en los que se desarrollaron unos análisis capaces de identificar este tipo de dopaje. Parece ser que ‘Vino’ no estaba al corriente de estos avances.

O quizás sí. Pese a llegar como favorito al triunfo en París, una caída en las primeras etapas de la ronda gala dejaron al ciclista visiblemente magullado. Algo que no le impidió anotarse dos victorias de etapa: una al coronar en solitario el puerto de Loudenvielle, y otra al volar en la contrarreloj de Albi. En la mente del kazajo quizás había la esperanza de protagonizar una remontada histórica –del suelo, al podio de los Campos Elíseos–, y hacerla con el plus añadido de estar casi lisiado. Para ello, no dudó en hacer alguna trampa, quizás pensando que nadie se daría cuenta. Esto demuestra dos cosas: o el kazajo es profundamente estúpido al intentar engañar a médicos y aficionados, o, más preocupante todavía, el dopaje está tan extendido que ‘Vino’ pensó que no le iba a tocar a él.

Sea lo sea lo que pasó por la cabeza del ciclista del Astaná, su caso supone la enésima herida al deporte de las bicicletas. Hoy mismo, el director del Tour, Christian Prud’home, ha manifestado que el ciclismo necesita un cambio radical. Algo que levante la eterna duda que pesa sobre tipos que recorren 200 km. encima de una bicicleta y suben montañas a las que otros no llegan ni en coche.

Además, hoy también se ha sabido que T-Mobile, uno de los patrocinadores más veteranos del pelotón, se está planteando abandonar la esponsorizacion de este deporte por temor a ser vinculado con prácticas antideportivas. Las soluciones que reclama Prud’home han de ser efectivas e inmediatas, y han de venir de todos los protagonistas, empezando por los propios ciclistas. Son ellos los que se están jugando el pan, y los que tienen que parar esta sangría.

Desde siempre, en la historia del deporte ha habido héroes, y el ciclismo siempre ha sido pródigo en ellos, no sólo por sus victorias sino por su actitud durante las carreras. El dopaje puede dar triunfos, pero destroza la forma de obtenerlos. Y es que un héroe drogado no despierta pasiones.


------------------------------------------------------------
Afp Photo / Franck Fife

jueves, 19 de julio de 2007

La iglesia ciega

La doctrina católica, heredera de Jesús de Nazaret, está basada, en parte, en los Diez Mandamientos, aquéllos que la Biblia dice que recogió Moisés recién esculpidos en el Monte Sinaí. Son indicaciones que todo cristiano debe seguir en su totalidad. Algunos de ellos, además, tiene mucho de humanismo.
Entre estos preceptos no se incluye mención alguna a callar bocas mediante una ingente suma de dinero. Sin embargo, eso es lo que ha hecho el Arzobispado de Los Angeles, que ha pagado 478 millones de euros para frenar la catarata de denuncias por abusos sexuales perpetrados entre 1940 y 1990 por sus sacerdotes.

La cantidad abonada –82.000 millones de las añoradas pesetas– evitará que el Arzobispo de la ciudad angelina, Roger Mahony, tenga que declarar por boca de algunos de sus piadosos colegas y, sobre todo, explicar porque la Iglesia ocultó semejantes atrocidades, a pesar de, en muchos casos, conocerlas.

Los abusos a menores en el seno de la Iglesia no son nuevos. Repasando cualquier hemeroteca impacta ver el gran número de casos que han acabado, a diferencia de éste, con denuncias y/o condenas. Esta lacra se hace especialmente frecuente en Estados Unidos. Uno de los casos más recientes tocó de lleno el Arzobispado de Boston, y ello provocó la dimisión del máximo prelado de la diócesis. El Papa aceptó la renuncia y allí paz y después gloria.

Obviar los casos de abusos sexuales por parte de la Iglesia es una muestra más de la profunda hipocresía de esta trasnochada institución que vive absolutamente de espaldas a una sociedad que, para su frustración, les da la espalda también. Cada paso que da el Vaticano –y con Benedicto XVI aún más– ahonda en esta zanja que ya nunca se estrechará. La Santa Sede, desde su hermoso palacio vaticano, no sabe como invertir esta situación, que está causando fenómenos que hasta entonces parecían imposibles, como la pérdida de adeptos en países tan afines como Brasil. En España, personajes de apariencia siniestra y de pensamiento inquisitorial como Rouco Varela no paran de romper cualquier nexo de unión con la sociedad, como la clausura de la Iglesia San Carlos Borromeo de Vallecas. En otras partes del planeta, como en África, la obstinación en prohibir los preservativos hace que el Sida campe a sus anchas entre la desnutrida población del continente negro.

Ante la profunda crisis de la Iglesia Católica, podridamente multimillonaria, e hirientemente tacaña, creo que es momento de separar el trigo de la paja. Es momento de valorar cual es el mensaje cristiano, y, por encima de todo, recuperar las palabras de Jesús de Nazaret, un individuo avanzado a su tiempo que propagaba un mensaje de amor y paz. En este sentido, es vergonzoso comprobar cómo los gerifaltes de la Iglesia de San Pedro han pervertido este mensaje.

El futuro de la fe cristiana seguirá porque siempre habrá gente que siga los que estaba escrito en las tablas que Moisés recogió en el Sinaí, y porque siempre habrá gente al que un ser superior, su Dios, les ayuda o acompaña cuando lo piden. En este momento de la historia, en que Internet ha roto muchas estructuras, la próxima en desvanecerse podría ser la Iglesia Católica, siempre y cuando no recapacite y despierte de su letargo de 2.000 años.

jueves, 12 de julio de 2007

Fenomens de baix cost

Des de fa uns anys, un nou concepte s'ha sumat a la llarga llista d'anglicismes que utilitzem sovint. Es tracta del low cost, que com bé sabeu significa Baix Cost. Què és el que té un baix cost és algo que amb els anys s'ha anat modificant.

Una de les iniciadores d'aquest fenomen és la companyia britànica Easyjet. L'any 1995, l'empresari d'innegable origen grec, Stelios Haji-Iannou, registrava la companyia del vols fàcils: l'eslògan que van utilitzar i la idea a la que es van aferrar des d'un inici era la de fer que “els vols siguin tan assumibles com un parell de pantalons”. Acostumats a equiparar el volar amb una activitat reservada a les elits i les persones amb un alt poder adquisitiu, de cop i volta l'usuari de classe mitja i baixa es va trobar que, efectivament, anar a Londres costava igual que uns Levi's. Era l'inici de la democratització del transport aeri.

Des de l'esclat del taronja intens d'Easyjet han estat moltes les companyies aèries que s'han colat en el nostre imaginari i en el nostre camp de visió: per la vista, perquè l'aterratge a una ciutat d'aquestes aerolínies implica directament una fortissima inversió econòmica, no només en la compra d'aparells (tot i que a vegades els avions són reaprofitats de companyies més grans -per exemple, Clickair amb avions d'Iberia-), sinó també en publicitat. Pàgines i pàgines de diaris, sumades a explosives campanyes de màrqueting han fet que els noms saxons d'aquestes empreses estiguin en boca de tots.

Deia que al nostre imaginari també s'hi han fet un lloc: no són pocs els que han tingut la dolça sensació de treure un bitllet per Internet (mai et trobes a cap persona que hagi comprat el bitllet físicament) i pensen: “Ostres tu, estic fent el negoci de l'any: Viatge a Roma per 20 euros”. Les low cost, doncs, creen una il·lusió, un benestar de saber que estàs pagant menys del que et toca, un fregar-se les mans i tenir ganes d'explicar als amics que has enganyat a la companyia perquè t'has tret el vol tirat de preu.

No obstant, l'engany potser va en ambdues direccions: si bé la seguretat en una d'aquestes companyies és absoluta, no és pot dir el mateix del servei a bord. Val la pena recordar que no tens servei de càtering. Molts diran que és de beneits enyorar el menjar en un avió: cert és que no és menú de El Bulli, però sempre és agraït omplir-se el pap en ple vol. A més, cal subratllar que sovint l'aeroport d'arribada o sortida és totalment secundari i s'ubica a més d'una hora de la ciutat on volem anar a petar.

A part d'això hi ha un segon engany molt més subtil, el que ens fem a nosaltres mateixos: solem pensar que comprarem un bitllet per anar al Regne Unit per 0,99 €. Entre pitus y flautes el vol acaba sortint a més de 100 euros, a no ser que reservis plaça més de mig any abans. Malgrat que el preu final és infinitament superior a l'anunciat, a vegades no ens fem endarrere alhora de pagar perquè, inconscientment, tenim en ment que allò és una ganga. I ningú amb dos dits de front diu No a una ganga.

Deia al principi que el fenomen low cost s'estén. Des dels avions del principi ara ja coneixem el famosos cotxes de baix cost, tipus Dacia Logan. Són aquests uns autos que compleixen amb escreix els estàndards de seguretat europeus, però amb uns extres que amb prou feines compleixen la paraula.

Em pregunto quin serà el proper pas: els supermercats ja fa anys que negocien amb les marques blanques. Potser els pisos, que passaran a ser no només més diminuts, sinó que es realitzaran amb materials més modests, tot i que sempre mantenint-se en els límits dels mínims exigibles de seguretat. En tot cas, intueixo que la profusió del low cost respon a dos fenomens paral·lels: un, l'empobriment de la societat, fruit del profund desajustament entre els sous i la pujada del nivell de vida, que fa que ens aboquem irremeiablement a cercar les gangues, encara que no ho siguin. L'altre, la idea de què tothom té dret a tenir de tot, és a dir, la intensificació del concepte de democràcia entès en el sentit que tots, amb més o menys recursos, tenim dret a gaudir de les mateixes coses.

jueves, 5 de julio de 2007

La mirada actualitzada

Aquest article sortirà publicat a l' edició d'agost de la revista bonart (http://www.bonart.lesrevistes.cat/). Pels meus fidels lectors, aquí va el text en exclusiva.

------------------------------------------------------------------------------



Situades als absis o a qualsevol altre racó, sempre elevades, era difícil veure bé les cares de les estàtues de verges o crists. Presents en bona part de les esglésies o edificis sacres del país, les talles es situaven en un punt llunyà del temorós espectador, aconseguint així provocar-li, alhora, por i respecte.

Domi Mora (Barcelona, 1963) creu que és hora d’apropar les figures als ulls de l’espectador contemporani i per això proposa Mirada Endins, una exposició de fotografies en les que es recullen primers plans retocats d’ algunes de les talles religioses que formen part del fons del Museu Marés i que, des de jove, el fotògraf ha considerat “un lloc especial”. Per això, intenta fusionar dos moments: el de la seva mirada cap a les talles i el de les talles projectades al públic. És aleshores quan, com ell assegura, “dos engranatges coincideixen”.

La vintena de fotografies recullen primers plans dels dos personatges que generen més devoció a la fe cristiana. D’ells, l’espectador veu un intens primer pla que, gràcies a la tècnica del retoc fotogràfic, sembla que transcendeixi la imatge per abocar-se sobre el visitant. La proximitat a les talles permet veure les imperfeccions de la fusta amb què està tallada la figura. Unes irregularitats en la superfície dels rostres que, al cap i a la fi, dóna un inesperat toc de realisme, ja que les arrels de la matèria semblen convertir-se en cicatrius o en rugositat de la pell.

A la proximitat de la visió sacre cal afegir la pàtina de color que Mora aplica sobretot a les imatges: vermell de patiment, vermell de sang a Crist. Groc de llum, groc celestial a la Verge, en un recurs molt barroc aplicat per molts altres artistes al llarg de la Història de l’Art. Tot plegat, sumat a una lleugera sensació de moviment en les imatges, dóna peu a un intens realisme, que aviat esdevé dramatisme.

L’ús sobreposat de les tècniques fotogràfiques de la sobreimpressió, el desenfoc i l’ombrejat permet a Mora aconseguir el seu propòsit de transmetre la sensació que a ell li produïen les talles del Museu Marès. En cert moment, el fotògraf explica que va començar “mirant les Verges molt de prop, com si pogués fondre’s-hi, enfocant i desenfocant l’objectiu com si volgués calibrar amb exactitud el punt precís en què la connexió era més intensa”.

El retoc fotogràfic buscant l’emoció es veu acompanyat per l’ambientació de la sala, que no s’allunya massa de la que solia envoltar, inicialment, les figures retratades: un espai fosc, on uns subtils raigs de llum il·luminen la imatge del rostre, sovint penitent, sovint de patiment, de la Verge o Crist. De fons, com si un orgue eclesial ho presentés en directe, la música de Olivier Messiaen, Vingt regards sur l’Enfant-Jésus, acompanya a l’espectador en la seva visita.


-------------------------------
Imatge de www.domimora.com